Audit 2023

woensdag 8 november 2023

In oktober is onze school middels een externe herstelaudit onderzocht volgens het waarderingskader van de inspectie van onderwijs. De kwaliteit van de school werd onderzocht na aanleiding van een audit in het voorjaar van 2022. Wilt u weten hoe en wat er onderzocht wordt binnen het kader dan kunt u dat lezen op: https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/onderzoekskaders

Voorafgaand aan de audit hebben wij beleidsdocumenten gestuurd, zodat de auditor weet hoe we dingen op school doen. Gedurende twee dagen werden er groepen bezocht, gesprekken gevoerd met leerlingen, teamleden, de kwaliteitscoördinatoren en de directeur. Aan het einde van de twee dagen heeft de auditor zijn bevindingen gepresenteerd en onze school dus een spiegel voorgehouden. We hebben mooie feedback gekregen: complimenten, tips en aanbevelingen. Alle onderzochte standaarden zijn met voldoende beoordeeld.

Aan de hand van het kader zijn bevindingen geformuleerd met aanbevelingen voor verbetering en verdere ontwikkeling.
Kwaliteit
Er staat veel op papier, er ligt een goede basis. Vervolgens zijn er al dingen zichtbaar: de rust, het leerklimaat, de rode lijn in didactisch handelen, het vertalen van visie naar de dagelijkse praktijk. Nu is het zaak om hetgeen er in de koers staat verder aan te scherpen en te finetunen in de praktijk. Dat wil zeggen dat we door moeten gaan met het ‘eigen maken’ van alles wat we doen (zoals het volgen van ieder kind/groep en onze bevindingen omzetten naar passend handelen en aanbod) zodat wat we doen vanzelf sprekend is. De sleutel tot succes De sleutel tot succes is de voortgang van de processen in het dagelijks handelen in de klas; daar ligt – als er niet doorontwikkeld wordt – het risico. Als er wordt doorgepakte en dat blijkt uit alles, is dit ook de succesfactor. Dan kijken we met name naar het finetunen van het didactisch handelen en de afstemming; werk aan steengoede lessen, vanuit de eigen visie en met oog voor de kinderen op IKC VindingRijk. De school ontwikkelt zich op het maken van analyses en dat is voorwaardelijk om onderwijs te organiseren. De school zet nu in op personeel zodat de lessen vooral in kleine instructiegroepen plaatsvindt. Wanneer de school gaat groeien zullen de instructiegroepen groter worden en dat vraagt om anders organiseren en handelen. De school moet zich de aankomende jaren hier op voorbereiden.
Expertise in de school
Er is een relatief nieuwe directeur en een nieuwe kwaliteitscoördinator. Zij zorgen voor een impuls van kennis. Binnen het team is er voldoende expertise: bij de schoolleiding, de kwaliteitscoördinator en bij meerdere teamleden. Elkaars kennis en kunde te benutten is belangrijk om volgende stappen te blijven maken met de achterliggende vraag; Wat is er nodig om de volgende kwaliteitsslag te maken?Toekomst
De aanbevelingen die gemaakt zijn door de auditor worden verwerkt in het schoolplan. Er zijn punten die we in de eerste periode (eerste 2 jaar) aanpakken en verdiepen in de tweede periode het derde en vierde jaar). Bouwen aan ruim voldoende kwaliteit staat centraal, met de ambitie tot het creëren van procesgericht onderwijs in een sfeer van verbondenheid waar kinderen met zichzelf en hun talenten kunnen ontwikkelen.

 

 

 

Delen via